valkyria_180803_overview.jpg Valkyria är placerad i ett 8 000 kvadrat¬meter stort område där temat är nordisk mytologi.
17.04.2019 Articles

Valkyria – Nordens största och Europas längsta berg- och dal­bana av typen "Dive Coaster"

Valkyria – Nordens största och Europas längsta berg- och dal­bana av typen "Dive Coaster"  

I slutet av sommaren 2018 öppnades Lisebergs senaste åkattraktion, Valkyria. Den nya berg- och dalbanan har Skandinaviens högsta ”drop” med ett nervkittlande fall på 50 meter rakt ner i en tunnel.

El- och automationsinstallationen på berg– och dalbanan gjordes av Lisebergs tekniker tillsammans med tekniker från Cave­rion. Arbetet krävde starka nerver och säkerhetssele. Den nya åkattraktionen är väldigt installationstät och den högsta punkten ligger 47 meter över marken. Säkerheten är mycket hög och alla installationer som har med övervakning och säkerhet att göra är dubblerade.

”Vi har fått beröm för installationerna av Valkyrias tillverkare, de schwei­ziska jättarna Bolliger & Mabillard”, berättar Lars Lindskogen som är elchef på Liseberg.

Avdelningen servar och driftsäkrar alla karuseller och attraktioner på elsidan. Dessutom servar och underhåller de 21 anställda övriga el- och teleinstallationer på Liseberg.

Lars Lindskogen berättar att även om han tar in hjälp från externa företag när Liseberg bygger nya större åkattraktioner, så deltar alltid några av Lisebergs egna tekniker i installationsarbetet.

”Vi vill se hur de är konstruerade, det har vi nytta av när vi underhåller dem. Alla våra åkattraktioner är typgodkända av leverantörerna som lämnar mer eller mindre livstidsgaranti på dem. Och Valkyria är en stabil bana i världsklass. Den är väldigt driftsäker och enkel att sköta”, berättar han.

För att alla attraktioner ska kunna vara igång när de första besökarna kommer 09.30 börjar tre av elavdelningens tekniker redan 05.00 med att göra alla attraktioner startklara. Annars består mycket av avdelningens arbete av service, kontroller och felsökning.

”För att jobba som elektriker här måste man kunna lösa komplicerade problem”, säger Lars Lindskogen.

Hampus Jansen var en av Caverions tekniker under installationen av el och automation på Valkyria.

”Det är ett speciellt och roligt jobb att bygga åkattraktioner och utsikten över Göteborg från toppen av Valkyria var fantastisk.”, säger han.

Hampus har förstås provåkt Valkyria och han är nöjd med upplevelsen. "Det kittlade lite i magen som det ska göra i en bra attraktion".

Caverion har ett ramavtal med Liseberg och arbetar kontinuerligt med installationer och service i parken. Bland annat installerar man el till den nya attraktionen Zombieland som öppnar till Halloween.

”Vi har även installerat el och automation till Helix som invigdes 2014. Det är Skandinaviens längsta och snabbaste berg- och dalbana med allt från air time och dubbla accelerationer till 4,3 G-krafter i upp till 100 km/h”, berättar Hans Engsfelt, avdelningschef el, Caverion Göteborg.

Fakta Liseberg

Liseberg är en av Nordens ledande turistattraktioner och besöktes 2017 av 3,1 miljoner gäster, en normal sommardag har parken 30 000 - 35 000 besökare. Verksamheten består av nöjespark, restauranger, teatrar och boende. Liseberg ägs av Göteborgs Stad och sysselsätter ca 400 årsanställda och ca 2300 säsongsanställda. Bolaget omsätter årligen ca 1,2 miljarder kronor.

Funktionen Teknik & Säkerhet består av totalt fem avdelningar med teknisk inriktning; Bygg & Anläggning, Parkservice, Mekaniska, Elektriska samt Säkerhet. Funktionen har ett hundratal helårsanställda Lisebergare samt omkring 200 säsongsanställda medarbetare.

Valkyria är nöjesparkens dyraste och mest avancerade åkattraktion någonsin. Maxhastigheten är 105 kilometer i timmen och attraktionen har tre tåg med plats för 18 personer i varje. Banan är 750 meter lång och kapaciteten är upp till 1 100 åkande per timme.

Världens första berg- och dalbana anses vara The Switchback Gravity Pleasure. Banan var 135 meter lång, hade en fallhöjd på 15 meter och vagnarna nådde en högsta hastighet av svindlande 15 kilometer i timmen.

Nedladdningar

Contact us or subscribe

Prenumerera på nyheter